Eros and Magic in the Renaissance (Chicago Original Paperback) (en Inglés)

Ioan P. Culianu; Margaret Cook; Ioan P. Couliano · University Of Chicago Press

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Reseña del libro

It is a widespread prejudice of modern, scientific society that "magic" is merely a ludicrous amalgam of recipes and methods derived from primitive and erroneous notions about nature. Eros and Magic in the Renaissance challenges this view, providing an in-depth scholarly explanation of the workings of magic and showing that magic continues to exist in an altered form even today. Renaissance magic, according to Ioan Couliano, was a scientifically plausible attempt to manipulate individuals and groups based on a knowledge of motivations, particularly erotic motivations. Its key principle was that everyone (and in a sense everything) could be influenced by appeal to sexual desire. In addition, the magician relied on a profound knowledge of the art of memory to manipulate the imaginations of his subjects. In these respects, Couliano suggests, magic is the precursor of the modern psychological and sociological sciences, and the magician is the distant ancestor of the psychoanalyst and the advertising and publicity agent. In the course of his study, Couliano examines in detail the ideas of such writers as Giordano Bruno, Marsilio Ficino, and Pico della Mirandola and illuminates many aspects of Renaissance culture, including heresy, medicine, astrology, alchemy, courtly love, the influence of classical mythology, and even the role of fashion in clothing. Just as science gives the present age its ruling myth, so magic gave a ruling myth to the Renaissance. Because magic relied upon the use of images, and images were repressed and banned in the Reformation and subsequent history, magic was replaced by exact science and modern technology and eventually forgotten. Couliano's remarkable scholarship helps us to recover much of its original significance and will interest a wide audience in the humanities and social sciences.

Opiniones del Libro

Rosa Emilia del Pilar Alcayaga Toro Miércoles 11 de Mayo, 2022

"Es un libro que conocí en la Biblioteca de la Universidad de Chile y tuve que leer el prólogo y la introducción en el Diplomado en Género, Facultad de Humanidades. Era obligatorio y a mí me abrió un nuevo mundo. Estudié varios libros de Mircea Eliade, colaborador e inspirador al mismo tiempo de Culianu. Él escribió y él escribió el prólogo. Tan impresionante es este libro que lo recuerdo como si fuese el primer día que tuve la oportunidad de leerlo. Aporta algo fundamental como la importancia de la imaginación en la creación de conocimiento. No es el primero que lo plantea ya lo escribieron los poetas románticos, en especial el poeta y filósofo inglés Samuel Taylor Coleridge, cuando él señala que la poesía no viene ni de una musa ni de Dios ni de un extraño al poeta, sino que la imaginación viene de su propia mente. El rol de la Iglesia cristiana, sobre todo de los protestantes en la instalación del capitalismo es extraordinario y en las guerras. Su referencia a Giordano Bruno. Su estudio del Eros que emparienta con el movimiento romántico, el ocultismo y el esoterismo, por supuesto la magia como otras forma de conocer: por ejemplo, la analogía y las correspondencias en el universo. Qué maravilla y que pena que este libro no esté disponible en español si es un clásico, según dicen el mejor libro del siglo XX sobre magia.. Si estuviera en español, lo compraría. "

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